Piszę m.in. o tym:
- czy pozycjonowanie lokalne ma znaczenie?
- co to jest lokalne SEO?
- gdzie jest miejsce dla lokalnego biznesu w internecie?
- jak zoptymalizować stronę pod lokalne pozycjonowanie?
- jak pokazać biznes w Google Moja Firma?
Błyskawicznie rośnie liczba internautów wyszukujących lokalnie. Takich, którzy chcą mieć rozwiązanie tu i teraz. Inaczej mówiąc, zaspokajanie potrzeb szybko i “blisko siebie” staje się priorytetem dla współczesnych konsumentów. To dobra wiadomość dla miejscowych biznesów. Kolejnym plusem są coraz doskonalsze narzędzia, ułatwiające firmom pozycjonowanie lokalne w Google. Czas, by dać się klientom znaleźć! Jak to zrobić?
Według danych Google:
- na przestrzeni 2 lat (2015 - 2017) wyszukiwanie w urządzeniach mobilnych haseł z rozwinięciem “blisko mnie” wzrosło trzykrotnie (1)
- liczba wyszukiwań powiązanych z lokalizacją rośnie 50% szybciej niż liczba innych wyszukiwań (2)
To trend, którego nie sposób nie wykorzystać!
Zajmowanie wysokich miejsc w wyszukiwarce internetowej na hasła (frazy kluczowe) związane z prowadzonym biznesem jest wynikiem pozycjonowania. To działania, które m.in.:
- zapewniają internautom aktualny, urozmaicony, wartościowy content (treści w różnych formach),
- poprawiają architekturę strony internetowej - m.in.: umożliwiają użytkownikom swobodne przeglądanie strony na urządzeniach mobilnych, skracają czas ładowania strony, zapewniają bezpieczne użytkowanie strony, umożliwiając skanowanie (crawlowanie i indeksowanie) stron przez roboty wyszukiwarki, i tym podobne,
- optymalizują kod HTML - obejmują m.in.: nadawanie meta tagów (np. meta tytułów, meta opisów, nagłówków).
Pozycjonowanie lokalne wymaga, by do tych wszystkich działań dodać jeszcze jedno - łączenie informacji o działalności marki z określoną lokalizacją (miejscowością lub obszarem). Efektem ma być wyświetlenie firmowej strony internetowej / oferty / danych kontaktowych użytkownikowi internetu chcącemu skorzystać z określonych usług lub produktów w okolicy.
W praktyce wygląda to tak, że adres strony lub dane teleadresowe firmy powinny wyświetlić się na ekranie komputera lub urządzenia mobilnego po wprowadzeniu w pole wyszukiwania mniej lub bardziej sprecyzowanych określeń, np.:
- określonego rodzaju działalności i miejscowości - “radca prawny Zielona Góra”,
- tylko rodzaju działalności, np. “prawnik”,
- fraz personalizowanych, np. “radca prawny w okolicy / w pobliżu / blisko mnie”, i tym podobnych.
Zauważmy, że po wpisaniu w pole wyszukiwarki rodzaju działalności oraz miejscowości, w wynikach wyszukiwania pojawiają się w kolejności:
- płatne reklamy,
- wyniki w Google Maps,
- wyniki organiczne,
- ponownie reklamy płatne,
przy czym, reklamy płatne nie są stałym elementem wyników.
Jeśli miejsce w wynikach wyszukiwania nie zostanie wykorzystane na wyświetlanie reklam (brak reklamodawców w danej kategorii działalności w powiązaniu z miejscem), pierwszym wyświetlanym elementem będą wyniki w mapach Google, następnie wyniki organiczne.
Przedsiębiorcy, którzy działają lokalnie już dawno zauważyli, że wysoka pozycja w Google Maps oraz w organicznych wynikach wyszukiwania to ich “być, albo nie być na rynku”. Dlaczego?
Żyjemy w erze mikromomentów. Nasz świat kręci się tak szybko, że tylko w ułamku sekund zastanawiamy się nad jakąś kwestią. Chcemy znaleźć odpowiedź szybko i zapomnieć o problemie. Konsumenci chcą swoje potrzeby zaspokajać “tu i teraz”.
W czasach mikromomentów spodziewamy się, że spełnienie naszych oczekiwań będzie możliwe niemal natychmiast po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiedniego pytania i wybraniu najlepszej odpowiedzi. Naszą przychylność (przychylność konsumentów) zyska ten, kto dostarczy tych odpowiedzi najszybciej, najcelniej, najpełniej.
Mikromomenty to impuls do wprowadzania w pole wyszukiwań spersonalizowanych zapytań. Google dzieli je na 4 kategorie:
- I want to know (chcę wiedzieć),
- I want to do (chcę zrobić),
- I want to buy (chcę kupić),
- I want to go (chcę pójść) - najbardziej interesujący z punktu widzenia lokalnego biznesu.
Jakiej odpowiedzi oczekuje potencjalny klient, pytając o okoliczny biznes? Według Consumer Barometer (3) najistotniejsze informacje dotyczą:
- ceny (57%),
- godzin otwarcia (46%),
- dostępności produktu lub usługi w lokalizacji (34%),
- lokalizacji (26%),
- recenzji (23%).
Jeszcze raz przypomnę - warto, by wszystkie te informacje dotarły do internauty szybko.
1 na 3 użytkowników smartfonów dokonał zakupu od firmy lub marki innej, niż zamierzał, tylko dlatego, że dostarczyła mu informacji w chwili, gdy tego potrzebował (4).
Praca nad pozycjonowaniem lokalnym strony internetowej, poza działaniami związanymi z ogólnym SEO, obejmuje m.in.:
- przygotowanie podstron poświęconych działalności firmy / obecności marki w określonej miejscowości,
- dodanie lokalnych danych strukturalnych,
- budowanie lokalnego linkowania,
- dostarczanie contentu atrakcyjnego dla miejscowej społeczności,
- dbanie o dobrą opinię marki w regionie i upowszechnianie jej.
Aby zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce dla kilku miejscowości, w których firma świadczy usługi lub sprzedaje produkty, warto utworzyć w witrynie odrębne podstrony dedykowane działalności wykonywanej w każdym z miast / regionów.
Przykład: prawnik, który chce pozycjonować stronę w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim może utworzyć w witrynie internetowej dwie dodatkowe podstrony - jedną dedykowaną działalności w Zielonej Górze, drugą - w Gorzowie Wielkopolskim.
Każda z utworzonych podstron powinna różnić się zawartym w niej contentem, czyli treścią (tekstem, obrazami, filmami, innymi formami przekazu).
Prawnik może opisać charakterystyczny dla danej miejscowości sposób załatwiania formalności, np. wskazać adresy ważnych lokalnych instytucji, do których należy się udać - miejscowych sądów, komorników, etc. Warto dołączyć fotografie z okolicy, których utworzone podstrony dotyczą.
Jeśli na stronę dodawane są zdjęcia, należy pamiętać o nadawaniu im tytułów oraz opisów alternatywnych (opisów ALT), zawierających istotne dla lokalnego pozycjonowania frazy kluczowe.
Dane strukturalne ułatwiają robotom wyszukiwarki lepsze identyfikowanie na stronie danych istotnych z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego. Dodanie znaczników schema.org z kategorii Local Business zwiększa szanse regionalnej marki nie tylko na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, ale też na pełniejszą prezentację informacji oraz oferty.
Przykład zapisu danych w formacie JSON-LD:
Jak poprawnie wykorzystać znaczniki schema.org można sprawdzić na stronie https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business
Pozycjonowanie lokalne, podobnie jak SEO ogólne łączy się link buildingiem, czyli budowaniem sieci linków do i ze strony internetowej. W przypadku pozycjonowania lokalnego ważne jest pozyskiwanie linków z witryn związanych z regionem.
Wśród przedsiębiorców przyjęło się pozyskiwanie linków ze stron partnerów biznesowych, niekiedy ze stron klientów. Inne sposoby zdobywania linków to np. udzielanie wywiadów, przygotowanie relacji lub recenzji publikowanej na stronach związanych z okolicą - warto prosić wydawcę o dołączenie linka.
Wiele miejscowych instytucji lub organizacji linkuje do stron swoich członków lub sponsorów jakiegoś wydarzenia. Jak widać, w link buildingu przydaje się kreatywność, ale też systematyczność i otwarcie na współpracę.
Marka, która chce zostać zauważona przez okoliczną społeczność powinna dostarczać treści istotnych dla tej społeczności. W cenie są informacje (zapowiedzi, relacje) dotyczące lokalnych przedsięwzięć, wszelkiego rodzaju wyniki badań - raporty, zestawienia istotne dla regionu, komentarze do lokalnych wydarzeń z okolicy, publikacje lifestylowe i rozrywkowe związane z okolicą, itp.
Dobrym nawykiem dużej części przedsiębiorców stało się zbieranie i publikowanie opinii o firmie lub marce. Są one widoczne np. w wizytówkach Google Moja Firma, na platformach sprzedażowych (np. Allegro), biznesowych platformach zakupowych (dobrym przykładem jest Aleo), katalogach branżowych (np. Znany Lekarz), czy porównywarek cenowych (np. Ceneo).
Warto zadbać również o obecność opinii lokalnych użytkowników na stronie internetowej firmy lub marki. Można też pokusić się o utworzenie odrębnej podstrony opinii i odpowiednie jej pozycjonowanie. To rozwiązanie często jest elementem skutecznego zarządzania opiniami.
Wizytówka Google Moja Firma to “must have” pozycjonowania lokalnego w Google. Wizytówkę zakłada się bezpłatnie, a uzupełniając ją o wszelkie możliwe informacje i elementy, firma zyskuje skuteczne narzędzie marketingu online i atrakcyjne miejsce na stronie wyszukiwarki.
Zauważmy, że wizytówka zawiera wszystkie dane, które internauci (potencjalni nabywcy) uznają za ważne:
- adres,
- godziny otwarcia,
- opinie,
a dzięki dodatkowym, niedawno dodanym, elementom można też zamieszczać w nich informacje o produktach, cenach, ofertach czasowych, etc.
Warto dodać, że wizytówka jest w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych, a to z nich przecież najczęściej korzystają konsumenci szukający firm w okolicy.
Google daje jeszcze coś - nawigację do miejsca, w którym znajduje się firma.
Wizytówkę firmy można obejrzeć w Google Maps oraz w wynikach wyszukiwania:
Na pozycjonowanie lokalne składa się wiele drobnych, lecz wykonywanych regularnie działań. Należy pamiętać, by oprócz wymienionych we wpisie czynności, koniecznie dbać o krótki czas ładowania strony i dostosować stronę do przeglądania w urządzeniach mobilnych. Mimo pracy, którą trzeba włożyć w lokalne SEO, warto to robić!
Według danych Google, 76% osób, które korzystało z lokalnego wyszukiwania w telefonie, odwiedziło znalezioną firmę w ciągu tego samego dnia (5).
Źródło:
1) Think with Google, Dane Google, USA, lipiec-grudzień 2015 vs. lipiec-grudzień 2017
2) Think with Google, Dane Google, USA, marzec 2016 vs. marzec 2016
3) The Consumer Barometer Survey 2014 / 2015
4) Consumers in the Micro-Moment, Wave 3, Google
5) Google, Lisa Gevelber September 2016, Mobile, Search, Consumer Insights, Micro-Moments
Anna Kłyszko
Entuzjastka cyfrowego marketingu i nowoczesnych technologii stosowanych w obszarze customer experience. Z pasją wykorzystuje wszelkie dostępne narzędzia komunikacji biznesowej. Dąży do zapewnienia jak najlepszych doświadczeń klientów w cyfrowej przestrzeni marki.
Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl
+48 512 264 372
biuro[@]anianowak.pl