Pozyskiwanie linków (link building) może podnieść pozycję strony w wyszukiwarce Google. Dowiedz się:
O tym, że boty wyszukiwarki klasyfikują stronę jako wartościową decydują dwa czynniki - skuteczny link building oraz treść. To zrozumiałe, że dobra treść podnosi wartość strony, ale dlaczego pozycja strony zależy od linków prowadzących do niej lub wychodzących z niej?
Sprawdź
Serfując po sieci, co rusz natrafiamy na jakieś linki. Kliknięcie w wybrany link przenosi nas w inne miejsce:
kilka wersów niżej lub wyżej, np. do kolejnego akapitu, czy nagłówka,
do wybranego elementu, np. grafiki na stronie,
do dokumentu, np. w formacie .pdf,
na inną podstronę,
Ktoś stworzył ten link, bo chciał skierować nas w miejsce, które uznał za ważne.
Fakt powszechnego linkowania do przydatnych stron w internecie wykorzystano do ulepszania wyszukiwarki Google. Dzięki algorytmowi, który uwzględnia obecność linków przychodzących na stronie, niedoskonałe dotąd wyniki wyszukiwania zaczęły trafniej odpowiadać na potrzeby użytkowników sieci. |
---|
Popularne wśród internautów linkowanie do godnych uwagi miejsc w internecie stało się kluczem do ulepszenia wyszukiwarki Google. Ok. 20 lat temu założono, że strony, do których istnieje dużo hiperłączy muszą być wartościowe (bardziej wartościowe od stron, do których linki nie prowadziły). Powstał system oceny stron internetowych uwzględniający ilości kierujących do nich linków - Page Rank. Strony z dużą liczbą linków przychodzących były wyświetlane na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwarki Google.
W zmodyfikowanej wersji taki sposób selekcji stron działa do dzisiaj. Różnica jest m.in. taka, że teraz nie tyle liczy się liczba hiperłączy (choć nadal jest to istotny czynnik), co ich jakość.
Jeśli chcesz, żeby roboty wyszukiwarki uznały, że Twoja strona to ważne i wartościowe miejsce w sieci - pozyskuj do niej linki.
Istotne, by linkować ze stron dobrze ocenianych przez Google. Linkowanie ze słabych stron może zaszkodzić Twojej witrynie, przesuwając ją w dół na liście wyników wyszukiwarki.
Aby podnieść pozycję strony w Google można starać się o linki przychodzące lub stosować linkowanie wewnętrzne. Najlepiej jednak łączyć te dwie strategie, czyli pozyskiwać linki przychodzące i wzmacniać efekt przez linki wewnętrzne. |
Linki przychodzące to hiperłącza, które prowadzą do pozycjonowanej strony z innych stron. Strona źródłowa, czyli ta, na której umieszczony jest link, przekazuje stronie linkowanej część swojej wartości. Jeśli strona źródłowa jest mocna, strona docelowa zyskuje wartość. Jeśli jednak strona źródłowa jest słaba to strona linkowana nie tylko nie poprawi swojej pozycji w wyszukiwarce, ale może ją stracić.
Obok linków przychodzących mamy też do dyspozycji linki wychodzące.
Linki wychodzące to hiperłącza, które umieszcza się na wybranej stronie, a które prowadzą do innych stron, np. stron partnerów biznesowych, profili w mediach społecznościowych, do interesujących artykułów w internecie, etc. Choć nie często mówi się o ich wpływie na pozycjonowanie, to taki wpływ linki wychodzące mają i warto je stosować. Linkowanie, które wzmocni stronę to odsyłanie do mocnych stron (na wysokich pozycjach w wyszukiwarce), które są tematycznie powiązane ze stroną źródłową.
Aby poprawić pozycję strony można zdobywać linki zewnętrzne z innych stron (np. ze stron firm współpracujących), można wprowadzić na stronę niewielką liczbę linków wychodzących do innych, mocnych stron.
Warto też poprowadzić linkowanie wewnętrzne.
Linki wewnętrzne łączą podstrony w obrębie jednej witryny. Najpopularniejszym przykładem linkowania wewnętrznego jest menu strony. Ze strony głównej prowadzimy hiperłącza do wszystkich podstron, które są wymienione w menu.
System linków wewnętrznych można systematycznie rozbudowywać i wzmacniać pozycjonowanie wybranych podstron. Jak to robić? Na przykład przez rozbudowywanie bloga i prowadzenie linków (odnośników) z jednych wpisów do innych. Można też linkować z wpisów do stron produktowych w e-commerce, czy z wpisów do punktów oferty, itp. Rozwiązań jest sporo. Ważne jednak, by struktura linków wewnętrznych była przemyślana.
Linki, które umieszczamy na swojej stronie, lub które zdobywamy na stronach zewnętrznych są oznaczane atrybutami. Atrybuty linków wskazują robotom Google, którym z linkowanych stron dodać wartość, a którym nie (mimo dodania hiperłącza do strony).
Do niedawna funkcjonowały dwa atrybuty:
1. marca 2020 roku, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Google zmienia nieco zasady i od tej pory atrybut nofollow jest wskazówką, która może, ale nie musi być brana przez roboty wyszukiwarki pod uwagę. Zatem, może się zdarzyć tak, że link z atrybutem nofollow zostanie potraktowany jak dofollow, a strona linkowana zostanie zeskanowana i zindeksowana, może też zyskać dodatkową moc.Ze zbioru linków z atrybutem nofollow wyodrębniono dwa nowe rodzaje linków: linki z atrybutami "sponsored" oraz "ugc". |
Przeczytaj opis linków nofollow, sponsored oraz ugc na stronach Google.
Które linki są najcenniejsze? Wielu znawców tematów uważa, że najlepszym wyjściem jest dodawanie linków z każdego rodzaju po trosze. Najważniejsze, żeby zachować zdrowe proporcje. Strona, do której prowadzi kilka linków dofollow, kilka sponsored, nieco nofollow, a może też ugc będzie z pewnością bardziej naturalna, niż strona z niemal 100 procentowym linkowaniem z artykułów płatnych, czy strona wyłącznie z linkami dofollow.
Pozyskiwanie linków najłatwiej rozpocząć od wpisów do rozmaitych katalogów firm. Katalogi (spisy firm) zwykle umożliwiają podanie nazwy firmy, naturalnie także linku do strony oraz danych teleadresowych.
Przy okazji dodam, że warto dbać o to, by w każdym katalogu podstawowe dane firmy były takie same, a zatem, jeśli prowadzimy salon kosmetyczny "Bella" to nie zmieniajmy już tej nazwy w kolejnych katalogach na np. gabinet kosmetyczny "Bella", albo studio urody "Bella".
Najłatwiej, nie znaczy najlepiej i ta zasada dotyczy też linkowania przez katalogi. Krótko mówiąc, wpisy w katalogach nie przełożą się znacząco na podniesienie pozycji naszej strony internetowej w wyszukiwarce.
Należy szukać katalogów uznanych za wartościowe (z wysokich pozycji w Google), a także katalogów zbierających wyselekcjonowane dane firm z wybranej branży lub skupionych wokół jednej idei / jednego tematu.
Dodam, że 👉 warto udostępniać świeże treści w Google Moja Firma 👈. Nie dość, że można w ten sposób uzyskać praktycznie bez wysiłku linki dofollow, to przy okazji wpływa się na lepszą pozycję wizytówki GMF.
Blog to świetne miejsce do umieszczenia linków. Możemy prowadzić własny blog w tej samej lub osobnej witrynie i linkować do firmowej strony internetowej. Dużą wartością własnego bloga jest to, że daje on nieskończenie wiele możliwości doboru tekst anchor.
Linki do naszej strony internetowej mogą też zamieszczać obce osoby na swoich blogach. Im silniejsza jest strona blogera (im lepiej jest oceniana przez roboty wyszukiwarki), tym więcej mamy szans na podniesienie pozycji naszej strony internetowej.
Cóż dotknę tu drażliwej kwestii - czy blogerom można "pomóc" w zamieszczaniu linków do strony. Owszem, bardzo często zdarza się tak, że blogerzy sami linkują do wartościowych ich zdaniem stron - marek / produktów / artykułów prasowych, itp. To wymarzona sytuacja - wymarzona również dla algorytmów, ponieważ ich głównym zadaniem jest zwalczanie sztucznego pozycjonowania stron, a premiowanie stron cenionych przez użytkowników sieci.
Trudno jednak nie zauważać, że sporo wpisów blogowych jest inspirowanych przez rozmaite marki, a i same blogi są komercyjnymi markami. Moim zdaniem, w tym, że firmy szukają kontaktów z blogerami i nawiązują z nimi dłuższe relacje nie ma nic "strasznego". Poczytny blog to przecież idealne miejsce do prezentacji produktu, idei, eventu, czy samej marki. W sieci funkcjonują specjalne strony, które umożliwiają nawiązanie współpracy z odpowiednim blogerem, np. platforma Reachablogger.pl, która obecnie skupia kilka tysięcy blogów. Podobną liczbę blogerów, vlogerów i wydawców skupia platforma Whitepress.pl.
Planując współpracę z blogerami i innymi wydawcami, pamiętajmy jednak, że odpłatne umieszczanie linków we wpisach (zwłaszcza w dużej ilości) może zostać źle ocenione przez wyszukiwarkę jako pozycjonowanie strony poprzez manipulacje, co w efekcie przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego.
W aspekcie linkowania, podobnie jak blogi działają portale internetowe. W ich przypadku nie mówimy o wpisach, lecz o artykułach sponsorowanych. Trudno spodziewać się, że internetowa prasa będzie zamieszczać tego rodzaju artykuły nieodpłatnie - zwykle na podstronach dotyczących reklamy można znaleźć cenniki takiej usługi. Część portali odmawia zamieszczania linków w artykułach, ale w sieci można znaleźć też wydawców, którzy dopuszczają tę opcję.
Co do płatności, warto poszukać w sieci portali niekomercyjnych. Osobiście zdarzyło mi się zamieścić artykuł z linkiem na portalu, którego właściciel dawał tę możliwość bezpłatnie, pod jednym tylko warunkiem: artykuł ma być tematycznie związany z tematyką portalu.
Jakie treści zamieszczać na portalach internetowych? Wszystko zależy od tego, jaki to portal. Jeśli mamy do czynienia z mediami regionalnymi można zamieścić tam informację o organizowanej, ważnej dla lokalnej społeczności akcji, relację z jakiegoś wydarzenia, raport dotyczący społeczności lokalnej, etc.
Jeśli portal jest branżowy, czy też tematyczny (np. finansowy) wówczas można przygotować artykuł na temat bieżącej sytuacji, raport, analizę, etc.
Dobrze jest pomyśleć o atrakcyjnej formie takiego artykułu. Być może ciekawy byłby wywiad z ekspertem z naszej firmy, być może warto przygotować wyliczenia, wykresy, zdjęcia, tabele...
Media społecznościowe to znakomite miejsce do rozpowszechniania wartościowych treści. Jeśli nasza strona zawiera atrakcyjny content (np. zdjęcia, infografiki, raporty, filmy, poradniki, etc.) to istnieje ogromna szansa, że społeczność będzie się tym contentem dzielić.
Podczas szkoleń często słyszę pytania, czy udostępnianie treści na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych ma sens. Popularność strony mierzona jest nie tylko liczbą linków z innych stron, ale również liczbą obserwujących oraz liczbą udostępnień, a nawet liczbą profili w mediach społecznościowych.
O ile nie zamierzamy spamować każdego forum, na które trafimy, fora internetowe mogą być bardzo pomocne w link buildingu. Jeśli forum jest tematycznie związane z naszą działalnością, a wpis i link nawiązuje do kontekstu rozmowy forumowiczów, linkowanie może być dobrze przez nich odebrane i dobrze ocenione przez roboty wyszukiwarki.
Jeśli na jakiejś stronie (np. w lokalnej prasie internetowej lub na portalu organizacji lokalnej) zostały zamieszczone informacje na temat działalności firmy, warto spróbować uzyskać link z tej wzmianki. Moim zdaniem, zwłaszcza firmy lokalne powinny wykorzystywać każdą sposobność do pozyskiwania linków ze stron powiązanych terytorialnie i w ten sposób rozwijać lokalne pozycjonowanie.
Jeśli strona zostaje przebudowana (zmienia się domena lub adresy podstron) należy sprawdzić, czy nie prowadzą do niej linki z innych stron. W takim przypadku należy poinformować osoby prowadzące strony linkujące o zmianie adresu strony, do której prowadzi link.
Pozycjonerzy SEO mogliby wymienić kilka innych opcji linkowania do strony, ja skupiłam się na tych najpowszechniejszych i jednocześnie skutecznych. Najistotniejsze, by linki były częścią przemyślanego, wartościowego contentu, wówczas z pewnością pomogą nam skutecznie konkurować w internetowych wyszukiwarkach.
Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl
+48 512 264 372
biuro[@]anianowak.pl