Z tego wpisu dowiesz się:
Meta opis strony internetowej (meta description) bywa niedoceniany i zaniedbywany przez właścicieli witryn. To błąd! Choć niewidoczny na stronie, meta opis ma spory wpływ na liczbę gości odwiedzających wirtualną siedzibę firmy.
Meta opis (meta descrioption) jest fragmentem kodu html
Mogłabym napisać, że meta opis to rodzaj okna wystawowego naszej firmy, ale to za mało. Warto przyjrzeć się meta opisowi z różnych perspektyw. Zatem, na początek...
Jedną z opcji jest sprawdzenie strony w wyszukiwarce. Wystarczy wpisać nazwę firmy lub frazę, na którą pozycjonujemy stronę i sprawdzić, co wyświetla się nad adresem strony (meta tytuł) i pod adresem strony (meta opis).
Warto wiedzieć, że wyszukiwarka może wyświetlać opis, chociaż faktycznie na naszej stronie żaden meta opis nie został wprowadzony. Oznacza to, że właściciel strony pozostawił przypadkowi jedną z możliwości reklamy w internecie, a dokładniej mówiąc zostawił ją robotom wyszukiwarki, które "zaciągają" w miejsce opisu to, co same wybiorą ze strony - fragmenty treści. O tym, dlaczego nie warto tak robić dowiesz się czytając akapit Meta opis okiem potencjalnego klienta.
Wracając do sprawdzania meta opisu, lepszym sposobem upewnienia się, czy meta opis został dodany na stronie jest korzystanie z wtyczki SERP Preview Tool (do pobrania nieodpłatnie w sklepie Google Chrome).
Będąc na stronie, którą chcemy sprawdzić, rozwijamy okienko SERP Preview Tool i sprawdzamy, czy jest wypełnione:
W przykładzie meta opis (trzecia pozycja w SERP Preview Tool), podobnie jak meta tytuł (pierwsza pozycja) jest wypełniona. Gdyby jednak tak nie było, narzędzie pozwala ułożyć tytuł i opis o długości dopuszczalnej przez wyszukiwarkę. Tak przygotowane meta można wprowadzić na stronę, czy też przesłać osobie tworzącej lub zarządzającej stroną do uzupełnienia.
Ważne: Sprawdzajmy każdą podstronę osobno. Na każdej bowiem, powinien znaleźć się inny (unikalny dla danej podstrony) tekst meta opisu.
Informacja uaktualniona 16.05.2018r.
Meta opis, który spełnia wymogi wyszukiwarki liczy do 300 156 znaków ze spacjami (jeszcze niedawno limit znaków wynosił 156 i po kilku tygodniach z 300-znakowym meta wróciliśmy do starych parametrów). Dobrze skonstruowany meta opis zawiera frazę lub słowo kluczowe charakterystyczne dla danej strony (podstrony).
Ważne: dla każdej podstrony przygotowujemy inny meta opis .i zawieramy w nim inne słowa kluczowe. O tym, jak wyszukać odpowiednie dla danej strony słowo kluczowe przeczytasz we wpisie Znajdź słowa kluczowe na stronę internetową.
Wiemy już, jakie parametry techniczne powinien spełnić meta description. Teraz kilka słów o najważniejszej funkcji meta opisów - promocji firmy / produktu / idei - i o tym, jak go napisać.
Wyobraźmy sobie, że wędrujemy aleją handlową w poszukiwaniu sukienki. Kuszą nas okna wystawowe - w jednym z nich manekin w letniej sukience i informacja, że właśnie jest na nią promocja, w innym - widzimy suknię świetnie zestawioną z żakietem i butami i już wiemy, że tu kupimy nie jedną, ale kilka rzeczy, które idealnie do siebie pasują. Jest też wystawa krawcowej, a miara widoczna w oknie, na pierwszym planie daje znać, że suknia tu zamówiona będzie perfekcyjnie dopasowana do figury...
A w internecie? Rolę alei handlowej spełniają strony w wyszukiwarce. Codziennie przemierza je tysiące potencjalnych klientów. Co im powiedzieć, by zechcieli odwiedzić naszą stronę internetową?
Przekonajmy się, jak robią to profesjonaliści. Co widzimy w opisie trzech wybranych portali internetowych?
Meta opis strony internetowej może zawierać informacje o tym:
kim jesteśmy (czołowy polski portal internetowy / codzienne źródło informacji milionów Polaków/ nowoczesne medium),
co wyróżnia nas spośród konkurencji (najlepsze serwisy informacyjne i tematyczne / wiadomości z kraju i ze świata 24/7 / porządkuje świat i dostarcza informacje w czasie rzeczywistym),
czy dajemy jakąś szczególną, unikalną wartość (bezpłatna poczta e-mail i serwis stron www / pozwalamy być na bieżąco / przewodnik Polaków),
Call to action (CTA) - zaproszenie do wejścia na stronę (Bądź na bieżąco z Onet!)
A jeśli strona (podstrona) dotyczy produktu (usługi), dobrze jest przekazać istotne informacje na jego temat, np.:
nazwę producenta,
cechy charakterystyczne,
cenę, etc.
oraz
korzyści z posiadania produktu (jaką potrzebę zaspokoimy kupując produkt),
zachętę do kupna.
Tworząc meta opis, trzeba pamiętać, że będą go czytali ludzie. Zatem, nie atakujmy internautów słowami kluczowymi wymienianymi jednym ciągiem, po przecinkach. Warto przygotować krótki, jasny i atrakcyjny komunikat, złożony z 2 - 3 zdań i zawierający zachętę do odwiedzenia strony.
Anna Kłyszko
Entuzjastka cyfrowego marketingu i nowoczesnych technologii stosowanych w obszarze customer experience. Z pasją wykorzystuje wszelkie dostępne narzędzia komunikacji biznesowej. Dąży do zapewnienia jak najlepszych doświadczeń klientów w cyfrowej przestrzeni marki.
Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl
+48 512 264 372
biuro[@]anianowak.pl