Misja firmy – jedno lub kilka krótkich, lecz kluczowych zdań, które konkretyzują dalekosiężne cele i aspiracje przedsiębiorstwa. Od misji uzależniona jest strategia i kierunek rozwoju firmy, dlatego warto poświęcić jej sporo uwagi.
Nie wykluczone, że już podczas formułowania misji w Twojej głowie domkną się pewne szufladki, a inne – wręcz przeciwnie – otworzą się, zachęcając do poszukiwania brakujących danych i nowych rozwiązań.
Na końcu wpisu zamieściłam darmowy .pdf do pobrania
Misja firmy pozwoli Ci przekonać siebie i inne osoby (pracowników, klientów, kontrahentów), że wiesz dokąd zmierzasz i jakimi wartościami kierujesz się na swej drodze. To dobry sposób na utrzymanie głównego kursu, wzmocnienie marki, większe zaufanie klientów, lojalność pracowników, lepszy wizerunek firmy i osób nią zarządzających.
Jeśli chcesz przygotować siebie i swoją firmę do długiej podróży, musisz ustalić przynajmniej dwie rzeczy: z czym wyruszacie i dokąd zmierzacie. Spróbujmy więc uporządkować kilka istotnych kwestii, odpowiadając na podstawowe pytania:
W jakiej branży działa Twoja firma i jaką zajmuje pozycję na rynku?
Czym będzie się zajmowała i jaką pozycję zajmie Twoja firma za 10, 20 lat?
Określ jakość swojego produktu i potrzeby klientów, które chcesz dzięki niemu zaspokajać.
Na jakim rynku działasz? (zasięg terytorialny)
Na jakim rynku będzie działać firma w dłuższej perspektywie?
Z kim konkurujesz?
Co wyróżnia Twoją firmę spośród konkurencji?
Jak zmieni się Twoja pozycja w stosunku do konkurencji za 10, 20 lat?
Kim są Twoi aktualni i potencjalni klienci?
Jakimi wartościami chcesz dzielić się z klientami?
Jak chcesz by postrzegali oni Twoją firmę?
Jak będą postrzegać Ciebie klienci za 10, 20 lat?
Jakie widzisz perspektywy rozwoju dla Twojej firmy?
W jakim kierunku powinna rozwijać się firma?
Jakie wyzwania podejmiesz za 10, 20 lat?
To projekt „roboczy”. Staraj się odpowiedzieć jak najpełniej, bo tworząc ogólniki zapędzisz się w kozi róg. Nie praktykuj myślenia życzeniowego, a raczej spójrz prawdzie w oczy. Takie podejście oszczędzi Tobie wielu przykrych niespodzianek, pozwoli skoncentrować się na rozwijaniu atutów i ograniczaniu porażek w biznesie. Pamiętaj, że im bardziej jesteś świadoma/y w jakich warunkach działasz i jakie są Twoje dążenia, tym lepszą strategię marketingową później stworzysz i szybciej osiągniesz wyznaczone cele.
Misja firmy ma motywować Ciebie i pracowników do działania zgodnego z wytyczonym kursem, przypominać o wartościach i sensie istnienia firmy.
Choć praca nad ostatecznym kształtem misji kosztuje sporo przemyśleń i dużą ilość papieru to sama jej forma jest dość ascetyczna. Misja nie może być za długa, by łatwo można było ją przywołać. Staraj się, by zawierała ona wszystkie niezbędne elementy i nic ponadto.
Określenie firmy,
adresatów Twojej oferty,
wartości i produkty, które firma oferuje,
sposób, w jaki firma chce osiągnąć wyznaczony cel.
Google opisuje swoją misję jako „uporządkowanie światowych zasobów informacji (sposób) tak, by stały się powszechnie (klient) dostępne i użyteczne (wartość)”.
Źródło: https://www.google.pl/about/
Oceanic S.A.: „Misją firmy OCEANIC S.A. jest pomoc osobom, które mają wrażliwą i skłonną do alergii skórę (klient), poprzez tworzenie bezpiecznych, skutecznych i nowoczesnych kosmetyków (sposób), które pozwolą im prowadzić normalne życie, bez odczuwania dolegliwości alergicznych (wartość)”.
Źródło: http://www.oceanic.pl/firma/misja.htm
Misja firmy nie może powstawać bez ambicji i marzeń. Nie oznacza to jednak, że puszczamy wodze fantazji w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości. Misja powinna być:
dalekosiężna (wyznaczać kierunki działania na kolejne 10, 20 lat),
możliwa do zrealizowania,
stworzona w oparciu o rzetelne dane dotyczące kompetencji zespołu, zasobów i możliwości firmy, posiadanej klienteli i istniejącej konkurencji,
elastyczna (na tyle pojemna, by uwzględniać nowe możliwości i zmieniające się warunki w otoczeniu).
Pobierz darmowy .pdf - Wyznacz misję swojej firmy
Przeczytaj też:
Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl
+48 512 264 372
biuro[@]anianowak.pl