29 kwietnia 2020
Błyskawicznie rośnie liczba internautów wyszukujących lokalnie. Takich, którzy chcą mieć rozwiązanie tu i teraz. Inaczej mówiąc, zaspokajanie potrzeb szybko i
05 lutego 2020
Co to jest meta tytuł (meta title) i jak go przygotować? W najprostszych słowach, meta tytuł (meta title) to tytuł
05 stycznia 2019
Nowy rok rozpoczęłam od napisania artykułu na blog Aleo.com - "Pozycjonowanie lokalne - jak rozwijać miejscowy biznes w Google". Z

Przeczytaj też:

Zapisz się do newlettera

 

Zyskasz dostęp do moich niepublikowanych treści pomocnych w budowie biznesu online

 

 

Imię
Twój e-mail:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Co to jest meta tytuł (meta title) i jak go przygotować?

 

W najprostszych słowach, meta tytuł (meta title) to tytuł strony wyświetlany w wyszukiwarce Google. W praktyce jest to fragment kodu html "czytany" przez crowlery wyszukiwarki. W tym kodzie zawarta jest treść, która ma poinformować internautów w kilku słowach o zawartości strony. Opracowanie meta title nie jest trudne. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać przykładów, jakie kryteria spełniać i w jaki sposób wprowadzić tag na stronę.

 

 

Funkcja meta tytułu

Meta title informuje roboty wyszukiwarki o zawartości strony. To między innymi dzięki meta tytułowi roboty "wiedzą", na której pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlić daną stronę internaucie poszukującemu informacji na określony temat. W zależności od tego, czy strona będzie bardziej, czy mniej interesująca w kontekście poszukiwanej frazy (rozwiązania problemu użytkownika), zostanie ona wyświetlona na wysokich lub bardzo odległych miejscach w wyszukiwarce.

 

Meta tytuł to także wabik dla internautów. W dużej mierze, to od jego atrakcyjności (w połączeniu ze skutecznym meta opisem) zależy, czy użytkownik odwiedzi stronę, czy wybierze stronę konkurencji.

 

Meta tytuł ułatwia też poruszanie się użytkownika pomiędzy otwartymi kartami przeglądarki. Pozwala odnaleźć otwartą już stronę internetową wśród wielu innych wyświetlonych w przeglądarce.

 

 

 

Budowa meta tytułu

Skuteczny meta tytułu musi:

  • być poprawnie zapisany w kodzie html,
  • mieć odpowiednią długość,
  • zawierać dobrze dobrane frazy.

 

 

 

Zapis meta title w kodzie html

Od strony technicznej meta tytuł to tag <title>, element kodu html umieszczony w sekcji <head>. Jako taki przedstawia się następująco:

<head>    <title>Treść meta title<title></head>

 

 

Długość meta tytułu w pikselach i znakach

Długość meta tytułu mierzy się w pikselach. Obecnie maksymalna długość meta title to 600 px. Piszę "obecnie", ponieważ ten parametr może ulec zmianie, podobnie, jak w 2018 roku w wyszukiwarce Google na krótko zwiększyła się dopuszczalna długość meta opisów.

 

 

Ile znaków ma meta tytułu

600 pikseli pozwala na wpisanie ok. 60 - 70  znaków ze spacjami włącznie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co do liczby znaków. Każdy znak ma bowiem inną szerokość, np. szersze są znaki a, o, u lub separator poziomy - , a węższe r, l, t lub separator pionowy |.

 

 

Budowa meta tytułu - frazy, które warto w nim umieścić

Dobry meta tytuł powinien być praktyczny. Praktyczny, czyli taki, z którego crowlery Google wydobędą słowa kluczowe charakterystyczne dla treści zawartej na stronie.

 

A zatem, w meta title umieszcza się słowa kluczowe - jedno lub wiele (w zależności od zawartości merytorycznej strony, a także umiejętności osoby piszącej). Należy pamiętać o prominencji, czyli kolejności stosowania słów kluczowych. Zdanie warto rozpocząć od słów kluczowych najbardziej istotnych. Im mniej istotne słowo, tym odleglejsze powinno być jego miejsce.

 

Na końcu meta title warto dodać nazwę marki. Ten zabieg, oprócz waloru praktycznego (często pozwala wydłużyć tytuł do optymalnej wielkości) ma też walor marketingowy (pomaga promować markę).

 

 

Przykładowy format meta tytułu:

Tworzenie meta tytułów, zwłaszcza w dużych ilościach (np. w branży e-commerce) bywa kłopotliwe. Dlatego, w takim wypadku, warto opracować sobie szablon meta tytułów, wypełniając go odpowiednimi frazami.

 

najważniejsze słowo kluczowe - mniej istotne słowo kluczowe - nazwa marki

 

Jak to może wyglądać w praktyce? Oto rzeczywiste przykłady z wyszukiwarki Google:

 

 

 

 

 

 

Czego unikać, tworząc meta title?

powtarzania w meta tytule słów kluczowych (spamowanie),

niewypełniania tagu title,

wprowadzania mylącego tytułu (nieodpowiadającego treści strony),

powtarzania tego samego meta tytułu na kilku podstronach,

pisania całych wyrazów dużymi literami (internet tego nie lubi),

pisania zbyt krótkich tytułów.

 

 

 

Jak wpisać meta tytuł na swojej stronie (CMS)?

Wiele stron nie ma uzupełnionych meta tytułów lub ma je wypełnione niepoprawnie (są zduplikowane lub zbyt krótkie, etc.). Często dzieje się tak dlatego, że osoby prowadzące stronę nie wiedzą, gdzie wpisać tekst widoczny w wyszukiwarce (meta tytuł i meta opis).

 

Jeśli strona jest jednym z popularnych CMS-ów zwykle należy skorzystać z wybranej wtyczki ułatwiającej prowadzenie działań SEO na stronie lub wypełnić wbudowany, istniejący w CMS-ie moduł.

 

 

 

Wordpress - wtyczka YOAST

W bardzo popularnym CMS-ie Wordpress meta title można uzupełnić, korzystając m.in. z wtyczki YOAST.  Po zainstalowaniu wtyczki, na stronie, na której wprowadzamy zmiany pojawi się moduł weryfikacji SEO, a w nim formularz do uzupełnienia meta tagów title oraz description.

 

Po kliknięciu przycisku Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania pojawia się formularz w którym m.in. można:

 ✔️ w okienku Tytuł SEO wpisać "ręcznie" meta tytuł lub

 ✔️ ustalić format meta tytułu, wstawiając zmienne, np. tytuł, separator, tytuł strony, etc.

W pozostałych oknach można uzupełnić inne dane - slug oraz meta description.

 

 

 

 

 

Yoomla - wtyczka TAG META

Kto prowadzi stronę w Yoomla, powinien, podobnie jak w Wordpress, zainstalować  wybraną wtyczkę SEO. Przykładem takiej wtyczki jest TAG META.

Po zainstalowaniu wtyczki, wprowadzanie meta title (oraz meta description) polega na wypełnieniu formularza.

 

 

 

 

Shopify - moduł SEO

Shopify udostępnia moduł SEO (u dołu zmienianej strony), w którym można wypełnić okna meta title oraz meta description, a także podejrzeć wygląd całego tekstu w wynikach wyszukiwania.

 

 

 

 

Webwave - moduł SEO

Polski CMS również oferuje wbudowany w Panelu Ustawień moduł Ustawienia SEO. Należy wypełnić pozycje meta title oraz meta description. Co prawda, brak tu opcji podglądu, ale za to można w podstawowym zakresie zweryfikować jakość SEO na stronie.

 

 

 

 

 

Wygląd meta tytułu w wyszukiwarce i przeglądarce

Jak wygląda meta title w wyszukiwarce Google? Jest on umieszczony pomiędzy adresem strony, a jej opisem i zaznaczony niebieskim kolorem.

 

 

Meta title jest też widoczny w przeglądarce:

 

Dzięki meta tytułowi, spośród wielu otwartych w przeglądarce stron, możemy wybrać tę, która jest nam aktualnie potrzebna.

 

 

 

Jak samodzielnie sprawdzić meta tytuły i meta opisy własnej strony?

 

W przypadku stron CMS, zwykle jest możliwość bieżącego wglądu w to, jak meta tytuł oraz meta opis prezentuje się w wyszukiwarce.

A co jeśli takiej opcji brak?

Co, jeśli chcemy sprawdzić wszystkie (lub przynajmniej większość) swoich podstron pod kątem wyglądu / obecności / budowy tagów w wynikach wyszukiwania?

 

Całą swoją witrynę można zweryfikować wpisując w oknie wyszukiwarki polecenie:

site:przykładdomeny.pl

 

 

Weryfikacja wyników na przykładzie domeny google.com

W okno wyszukiwania wpisujemy polecenie site:google.com.

Tuż pod oknem wyszukiwania widać informację o 807 mln wyników dotyczących domeny google.com i jej subdomen. Wszystkie te wyniki można przejrzeć, przechodząc na kolejne podstrony.

 

W ten sposób można weryfikować własne strony, sprawdzając, czy np. meta tytuł nie został ucięty ze względu na jego długość, czy nie jest za krótki, czy meta tytuły oraz meta opisy nie powtarzają się, itp.

 

 

Meta title i meta description w wynikach wyszukiwania przykład

 

 

 

Darmowe narzędzia do weryfikacji meta title

Korzystając z dostępnych i zwykle bezpłatnych narzędzie można przyjrzeć się meta title oraz innym czynnikom SEO bardziej wnikliwie.

 

W przeglądarce Google Chrome dostępna jest nakładka o nazwie:

SEO META in 1 CLICK

Działa ona w ten sposób, że jeśli otworzymy interesującą nas stronę (a konkretnie podstronę) i wywołamy kliknięciem wspomniane narzędzie to uzyskamy mnóstwo informacji na temat SEO on site tej strony.

 

 

Darmowe narzędzie do weryfikacji meta title SEO META IN 1 CLICK

 

 

 

Skromnym narzędziem tego samego typu jest SERP Preview Tool. To świetna nakładka dla początkujących. Dostarcza informacji o meta title, meta descrition oraz wyglądzie w wynikach wyszukiwania.

SERP Preview Tool

 

Weryfikacja meta title przy pomocy SERP PREVIEW TOOL

 

 

 

Jak znaleźć meta tytuły stosowane przez konkurencję na rynku zagranicznym?

 

Firmy, które eksportują swoje produkty lub usługi na wybrany rynek zagraniczny często pytają o możliwość konkurowania online z "tamtejszymi" przedsiębiorcami. Jak sprawdzić meta tytuły stosowane w danym regionie?

Najprostszym i bezpłatnym sposobem jest zmiana ustawień wyszukiwarki Google.

 

Przykład:

Przyjmijmy, że chcemy sprzedawać Kinder Bueno na rynku niemieckim. Sprawdźmy, co widzi statystyczny Niemiec, wpisując frazę "Kinder bueno".

 

Popularnym sposobem weryfikacji zagranicznych meta tagów jest zmiana języka wyszukiwarki. Nie jest to pełne działanie, które należałoby wykonać, ale zacznijmy od niego.

 

1. Zmiana języka wyszukiwania na niemiecki (należy rozwinąć zakładkę Ustawienia i wybrać pozycję Języki):

Zmiana języka wyszukiwania w Google

 

Po wyborze języka niemieckiego należy zapisać zmiany.

Jak zmienić język wyszukiwania na angielski lub niemiecki

 

Zapis zmian języka wyszukiwarki

 

Ten zabieg pozwala uzyskać część wyników w języku niemieckim. Otrzymane wyniki nie są jednak miarodajne. Część z nich to nasze rodzime "pl-ki". Nie wiemy, które wyniki mieszkaniec Niemiec widzi na pierwszych miejscach, czy na pierwszej stronie wyszukiwarki. Nie widzimy wszystkich wyników w języku niemieckim.

Wyniki uzyskane tą metodą:

 

Wpływ zmiany języka wyszukiwarki na wyświetlone wyniki

Jak zmienią się wyniki wyszukiwania po wybraniu obcego języka

 

Aby zobaczyć pełną listę wyników wyszukiwania wyświetlaną na obszarze Niemiec należy zmienić  w ustawieniach nie tylko język, ale również region.

 

2. Zmiana regionu i języka na niemiecki (wchodzimy w zakładkę Ustawienia, a następnie wybieramy pozycję Ustawienia wyszukiwania):

 

Zmiana regionu w wyszukiwarce Google

 

Zmiana regionu w panelu Ustawienia wyszukiwania

 

Tu w bloku Ustawienia regionu zmieniamy wybór Obecny region na Niemcy i Zapisujemy zmiany.

 

Panel wyboru regionu w ustawieniach wyszukiwarki

 

Należy też zmienić język wyszukiwania na niemiecki (można to zrobić w tej samej zakładce - Ustawienia wyszukiwania, wybierając z menu po lewej stronie zakładkę Języki).

 

 

Uzyskane wyniki:

wyniki wyszukiwania Google po zmianie ustawień

Jak sprawdzić meta tytuły stron w wybranym kraju

 

W ten sposób nie tylko możemy sprawdzić, jakich meta tytułów używają przedsiębiorcy na międzynarodowym rynku, ale również, kto z konkurencji jest najmocniejszy (w SEO oczywiście :) ), z kim trzeba się zmierzyć.

 

Weryfikacja działań SEO konkurencji zagranicznej

 

 

Ponadto, podobnie jak w polskiej wyszukiwarce Google, możemy znaleźć tu przydatne podpowiedzi, np.:

 

- użytkownicy pytają też o:

Panel podowiedzi Użytkownicy pytają też o dla Niemiec

- podobne wyszukiwania:

SEO międzynarodowe podpowiedzi wyszukiwarki Google

 

 

 

Czy meta title to to samo, co nagłówek H1?

Zarówno w meta title, jak i w nagłówku H1 warto zamieścić słowo kluczowe, jednak parametry te nie są tożsame i spełniają różne funkcje w treści. Najłatwiejszą do wychwycenia różnicą pomiędzy tymi meta title i nagłówkiem H1 jest ich widoczność. Sprawdzimy to, wpisując inny tekst w tagu <title>, a inny w nagłówku H1.

 

Meta title nie jest widoczny na stronie. Widzimy go w wynikach wyszukiwania.

Nagłówek H1 jest widoczny na stronie. Nie widzimy go w wynikach wyszukiwania.

 

Ponadto, meta title ma ograniczenie długości do 600 px. W przypadku nagłówków (w tym nagłówka H1) takie ograniczenie nie istnieje.

 

Jak to wykorzystać?

Nagłówek H1 warto rozbudować, tak by był atrakcyjny. Dobrze jest umieścić w nim haczyk, który przekona użytkowników do przeczytania całej treści zawartej na stronie.

Nagłówek H1 powinien być zrozumiały i poprawny pod względem stylistycznym. Oczywiście, powinien też zawierać słowa kluczowe, ponieważ, podobnie jak meta tagi, tak i nagłówek jest crowlowany i badany pod kątem obecności wyszukiwanych fraz przez roboty wyszukiwarki Google.

 

Meta tytuł musi być dostosowany do algorytmów Google. Treść musi być skondensowana. Powinna opisywać w sposób ogólny i trafny to, co znajduje się na stronie.

Pamiętajmy, że internauta czyta nie tylko meta tytuł, ale i meta opis. Zatem informacje, które chcemy przekazać już na poziomie wyników wyszukiwania możemy podzielić pomiędzy te dwa tagi.

 

 

 

 

 

 

Jak pozycjonować lokalną firmę w Google
05 lutego 2020

Jak napisać Meta Tytuł (Meta Title) na stronach polskich i zagranicznych?

Dołącz do Papugarni

 

Zyskasz dostęp do moich niepublikowanych treści pomocnych w budowie biznesu online

 

Zapisz się do newlettera

Imię
Twój e-mail:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Dowiedz się:

Cześć, nazywam się Ania Nowak! 

 

Na co dzień pomagam lubuskim firmom skutecznie działać w internecie. Wcześniej robiłam to jako doradca Google Internetowe Rewolucje. Dziś działam na własny rachunek :)

Ten blog powstał w oparciu o wspólne doświadczenia moje i przedsiębiorców z woj. lubuskiego.

 

Znajdziesz tu informacje o narzędziach marketingu internetowego i wpisy o dobrych praktykach w marketingu online. 

 

Chcesz, by Twoja firma była widoczna w internecie? Potrzebujesz planu działania, strony internetowej lub tekstów skrojonych pod SEO?

 

Skontaktuj się ze mną

ANIANOWAK.PL

MARKETING INTERNETOWY

anianowak.pl

 

E-mail: biuro@anianowak.pl

Tel: +48 512 264 372

Doradca w projekcie

Google Internetowe Rewolucje

 

E-mail: a.nowak@internetowerewolucje.pl

Tel: +48 532 852 443

Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl