Wszystkie prawa zastrzeżone © anianowak.pl
Doradca w projekcie
Google Internetowe Rewolucje
E-mail: a.nowak@internetowerewolucje.pl
Tel: +48 532 852 443
MARKETING INTERNETOWY
Ten blog powstał w oparciu o wspólne doświadczenia moje i przedsiębiorców z woj. lubuskiego.
Znajdziesz tu informacje o narzędziach marketingu internetowego i wpisy o dobrych praktykach w marketingu online.
Chcesz, by Twoja firma była widoczna w internecie? Potrzebujesz planu działania, strony internetowej lub tekstów skrojonych pod SEO?
Cześć, nazywam się Ania Nowak!
Na co dzień pomagam lubuskim firmom skutecznie działać w internecie. Wcześniej robiłam to jako doradca Google Internetowe Rewolucje. Dziś działam na własny rachunek :)
Dołącz do Papugarni
Zyskasz dostęp do moich niepublikowanych treści pomocnych w budowie biznesu online
Zapisz się do newlettera
W najprostszych słowach, meta tytuł (meta title) to tytuł strony wyświetlany w wyszukiwarce Google. W praktyce jest to fragment kodu html "czytany" przez crowlery wyszukiwarki. W tym kodzie zawarta jest treść, która ma poinformować internautów w kilku słowach o zawartości strony. Opracowanie meta title nie jest trudne. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać przykładów, jakie kryteria spełniać i w jaki sposób wprowadzić tag na stronę.
Meta title informuje roboty wyszukiwarki o zawartości strony. To między innymi dzięki meta tytułowi roboty "wiedzą", na której pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlić daną stronę internaucie poszukującemu informacji na określony temat. W zależności od tego, czy strona będzie bardziej, czy mniej interesująca w kontekście poszukiwanej frazy (rozwiązania problemu użytkownika), zostanie ona wyświetlona na wysokich lub bardzo odległych miejscach w wyszukiwarce.
Meta tytuł to także wabik dla internautów. W dużej mierze, to od jego atrakcyjności (w połączeniu ze skutecznym meta opisem) zależy, czy użytkownik odwiedzi stronę, czy wybierze stronę konkurencji.
Meta tytuł ułatwia też poruszanie się użytkownika pomiędzy otwartymi kartami przeglądarki. Pozwala odnaleźć otwartą już stronę internetową wśród wielu innych wyświetlonych w przeglądarce.
Skuteczny meta tytułu musi:
Od strony technicznej meta tytuł to tag <title>, element kodu html umieszczony w sekcji <head>. Jako taki przedstawia się następująco:
<head> <title>Treść meta title<title></head>
Długość meta tytułu mierzy się w pikselach. Obecnie maksymalna długość meta title dla desktopów i tabletów to 600 px. Piszę "obecnie", ponieważ ten parametr może ulec zmianie, podobnie, jak w 2018 roku w wyszukiwarce Google na krótko zwiększyła się dopuszczalna długość meta opisów.
600 pikseli pozwala na wpisanie ok. 60 - 70 znaków ze spacjami włącznie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co do liczby znaków. Każdy znak ma bowiem inną szerokość, np. szersze są znaki a, o, u lub separator poziomy - , a węższe r, l, t lub separator pionowy.
Aby sprawdzić, czy Twój meta tytuł ma odpowiednią długość możesz użyć jednego z bezpłatnych narzędzi, których dość sporo można znaleźć w internecie. Jednym z nich jest SERP Simulator oferowany na stronie Mangools.
Według tego narzędzia mój meta tytuł ma 431 px i jest odpowiedniej długości, zarówno dla widoku w desktopie, jak i w mobile:
Dobry meta tytuł powinien być praktyczny. Praktyczny, czyli taki, z którego crowlery Google wydobędą słowa kluczowe charakterystyczne dla treści zawartej na stronie.
A zatem, w meta title umieszcza się słowa kluczowe - jedno lub wiele (w zależności od zawartości merytorycznej strony, a także umiejętności osoby piszącej). Należy pamiętać o prominencji, czyli kolejności stosowania słów kluczowych. Zdanie warto rozpocząć od słów kluczowych najbardziej istotnych. Im mniej istotne słowo, tym odleglejsze powinno być jego miejsce.
Na końcu meta title warto dodać nazwę marki. Ten zabieg, oprócz waloru praktycznego (często pozwala wydłużyć tytuł do optymalnej wielkości) ma też walor marketingowy (pomaga promować markę).
Tworzenie meta tytułów, zwłaszcza w dużych ilościach (np. w branży e-commerce) bywa kłopotliwe. Dlatego, w takim wypadku, warto opracować sobie szablon meta tytułów, wypełniając go odpowiednimi frazami.
najważniejsze słowo kluczowe - mniej istotne słowo kluczowe - nazwa marki
Jak to może wyglądać w praktyce? Oto rzeczywiste przykłady z wyszukiwarki Google:
❌ powtarzania w meta tytule słów kluczowych (spamowanie),
❌ niewypełniania tagu title,
❌ wprowadzania mylącego tytułu (nieodpowiadającego treści strony),
❌ powtarzania tego samego meta tytułu na kilku podstronach,
❌ pisania całych wyrazów dużymi literami (internet tego nie lubi),
❌ pisania zbyt krótkich tytułów.
Wiele stron nie ma uzupełnionych meta tytułów lub ma je wypełnione niepoprawnie (są zduplikowane lub zbyt krótkie, etc.). Często dzieje się tak dlatego, że osoby prowadzące stronę nie wiedzą, gdzie wpisać tekst widoczny w wyszukiwarce (meta tytuł i meta opis).
Jeśli strona jest jednym z popularnych CMS-ów zwykle należy skorzystać z wybranej wtyczki ułatwiającej prowadzenie działań SEO na stronie lub wypełnić wbudowany, istniejący w CMS-ie moduł.
W bardzo popularnym CMS-ie Wordpress meta title można uzupełnić, korzystając m.in. z wtyczki YOAST. Po zainstalowaniu wtyczki, na stronie, na której wprowadzamy zmiany pojawi się moduł weryfikacji SEO, a w nim formularz do uzupełnienia meta tagów title oraz description.
Po kliknięciu przycisku Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania pojawia się formularz w którym m.in. można:
✔️ w okienku Tytuł SEO wpisać "ręcznie" meta tytuł lub
✔️ ustalić format meta tytułu, wstawiając zmienne, np. tytuł, separator, tytuł strony, etc.
W pozostałych oknach można uzupełnić inne dane - slug oraz meta description.
Kto prowadzi stronę w Yoomla, powinien, podobnie jak w Wordpress, zainstalować wybraną wtyczkę SEO. Przykładem takiej wtyczki jest TAG META.
Po zainstalowaniu wtyczki, wprowadzanie meta title (oraz meta description) polega na wypełnieniu formularza.
Shopify udostępnia moduł SEO (u dołu zmienianej strony), w którym można wypełnić okna meta title oraz meta description, a także podejrzeć wygląd całego tekstu w wynikach wyszukiwania.
Polski CMS również oferuje wbudowany w Panelu Ustawień moduł Ustawienia SEO. Należy wypełnić pozycje meta title oraz meta description. Co prawda, brak tu opcji podglądu, ale za to można w podstawowym zakresie zweryfikować jakość SEO na stronie.
Jak wygląda meta title w wyszukiwarce Google? Jest on umieszczony pomiędzy adresem strony, a jej opisem i zaznaczony niebieskim kolorem.
Meta title jest też widoczny w przeglądarce:
Dzięki meta tytułowi, spośród wielu otwartych w przeglądarce stron, możemy wybrać tę, która jest nam aktualnie potrzebna.
W przypadku stron CMS, zwykle jest możliwość bieżącego wglądu w to, jak meta tytuł oraz meta opis prezentuje się w wyszukiwarce.
A co jeśli takiej opcji brak?
Co, jeśli chcemy sprawdzić wszystkie (lub przynajmniej większość) swoich podstron pod kątem wyglądu / obecności / budowy tagów w wynikach wyszukiwania?
Całą swoją witrynę można zweryfikować wpisując w oknie wyszukiwarki polecenie:
site:przykładdomeny.pl
W okno wyszukiwania wpisujemy polecenie site:google.com.
Tuż pod oknem wyszukiwania widać informację o 807 mln wyników dotyczących domeny google.com i jej subdomen. Wszystkie te wyniki można przejrzeć, przechodząc na kolejne podstrony.
W ten sposób można weryfikować własne strony, sprawdzając, czy np. meta tytuł nie został ucięty ze względu na jego długość, czy nie jest za krótki, czy meta tytuły oraz meta opisy nie powtarzają się, itp.
Korzystając z dostępnych i zwykle bezpłatnych narzędzie można przyjrzeć się meta title oraz innym czynnikom SEO bardziej wnikliwie.
W przeglądarce Google Chrome dostępna jest nakładka o nazwie:
Działa ona w ten sposób, że jeśli otworzymy interesującą nas stronę (a konkretnie podstronę) i wywołamy kliknięciem wspomniane narzędzie to uzyskamy mnóstwo informacji na temat SEO on site tej strony.
Skromnym narzędziem tego samego typu jest SERP Preview Tool. To świetna nakładka dla początkujących. Dostarcza informacji o meta title, meta descrition oraz wyglądzie w wynikach wyszukiwania.
Firmy, które eksportują swoje produkty lub usługi na wybrany rynek zagraniczny często pytają o możliwość konkurowania online z "tamtejszymi" przedsiębiorcami. Jak sprawdzić meta tytuły stosowane w danym regionie?
Najprostszym i bezpłatnym sposobem jest zmiana ustawień wyszukiwarki Google.
Przykład:
Przyjmijmy, że chcemy sprzedawać Kinder Bueno na rynku niemieckim. Sprawdźmy, co widzi statystyczny Niemiec, wpisując frazę "Kinder bueno".
Popularnym sposobem weryfikacji zagranicznych meta tagów jest zmiana języka wyszukiwarki. Nie jest to pełne działanie, które należałoby wykonać, ale zacznijmy od niego.
1. Zmiana języka wyszukiwania na niemiecki (należy rozwinąć zakładkę Ustawienia i wybrać pozycję Języki):
Po wyborze języka niemieckiego należy zapisać zmiany.
Ten zabieg pozwala uzyskać część wyników w języku niemieckim. Otrzymane wyniki nie są jednak miarodajne. Część z nich to nasze rodzime "pl-ki". Nie wiemy, które wyniki mieszkaniec Niemiec widzi na pierwszych miejscach, czy na pierwszej stronie wyszukiwarki. Nie widzimy wszystkich wyników w języku niemieckim.
Wyniki uzyskane tą metodą:
Aby zobaczyć pełną listę wyników wyszukiwania wyświetlaną na obszarze Niemiec należy zmienić w ustawieniach nie tylko język, ale również region.
2. Zmiana regionu i języka na niemiecki (wchodzimy w zakładkę Ustawienia, a następnie wybieramy pozycję Ustawienia wyszukiwania):
Tu w bloku Ustawienia regionu zmieniamy wybór Obecny region na Niemcy i Zapisujemy zmiany.
Należy też zmienić język wyszukiwania na niemiecki (można to zrobić w tej samej zakładce - Ustawienia wyszukiwania, wybierając z menu po lewej stronie zakładkę Języki).
Uzyskane wyniki:
W ten sposób nie tylko możemy sprawdzić, jakich meta tytułów używają przedsiębiorcy na międzynarodowym rynku, ale również, kto z konkurencji jest najmocniejszy (w SEO oczywiście :) ), z kim trzeba się zmierzyć.
Ponadto, podobnie jak w polskiej wyszukiwarce Google, możemy znaleźć tu przydatne podpowiedzi, np.:
- użytkownicy pytają też o:
- podobne wyszukiwania:
Zarówno w meta title, jak i w nagłówku H1 warto zamieścić słowo kluczowe, jednak parametry te nie są tożsame i spełniają różne funkcje w treści. Najłatwiejszą do wychwycenia różnicą pomiędzy tymi meta title i nagłówkiem H1 jest ich widoczność. Sprawdzimy to, wpisując inny tekst w tagu <title>, a inny w nagłówku H1.
Meta title nie jest widoczny na stronie. Widzimy go w wynikach wyszukiwania.
Nagłówek H1 jest widoczny na stronie. Nie widzimy go w wynikach wyszukiwania.
Ponadto, meta title ma ograniczenie długości do 600 px. W przypadku nagłówków (w tym nagłówka H1) takie ograniczenie nie istnieje.
Jak to wykorzystać?
Nagłówek H1 warto rozbudować, tak by był atrakcyjny. Dobrze jest umieścić w nim haczyk, który przekona użytkowników do przeczytania całej treści zawartej na stronie.
Nagłówek H1 powinien być zrozumiały i poprawny pod względem stylistycznym. Oczywiście, powinien też zawierać słowa kluczowe, ponieważ, podobnie jak meta tagi, tak i nagłówek jest crowlowany i badany pod kątem obecności wyszukiwanych fraz przez roboty wyszukiwarki Google.
Meta tytuł musi być dostosowany do algorytmów Google. Treść musi być skondensowana. Powinna opisywać w sposób ogólny i trafny to, co znajduje się na stronie.
Pamiętajmy, że internauta czyta nie tylko meta tytuł, ale i meta opis. Zatem informacje, które chcemy przekazać już na poziomie wyników wyszukiwania możemy podzielić pomiędzy te dwa tagi.
Zapisz się do newlettera
Zyskasz dostęp do moich niepublikowanych treści pomocnych w budowie biznesu online
Przeczytaj też: